Stena går mobilt
Stena Line satser nå på en mobil versjon av sin nettside. Denne lanseres på rederiets åtte markeder og er en naturlig følge av den økende bruken av mobiltelefoner og nettbrett, heter det i en pressemelding fra rederiet.
– Fire prosent av dem som i dag besøker våre nettsider, bruker nettbrett eller mobil, og det er en økning på 300 prosent fra 2010 til 2011, sier Erik Zingmark, forretningsutvikler for salg over nettet i Stena Line.
– Økningen kommer til å fortsette, og derfor er det svært viktig at vi kan møte brukernes krav med et mobilt nett som lastes raskt opp og er lett å navigere i. Rask opplasting er særlig viktig for reisende som befinner seg utenlands, slik at de ikke skal rammes av høye roamingkostnader.
Det mobile nettet som lanseres, er en første versjon som vil bli videreutviklet etter hvert. Det som er tilgjengelig i dag, er rutetabeller, informasjon om linjer og skip, veibeskrivelser til terminalene og tilbud. Nettsiden er lansert på alle Stena Lines markeder.
– De reisendes bruk av digitale kanaler endres hele tiden, og det er en utvikling som vi må være med på, sier Erik Zingmark.
– Kravene til tilgjengelighet på mobilen kommer til å øke, og vi kommer til å utvikle vår tilstedeværelse der. For øyeblikket er det fortrinnsvis informasjon om rutetabeller og linjer som våre mobile brukere er interessert i. Når kundene ønsker å kunne bestille reisen sin i et mobiltilpasset bookingsystem, utvikler vi et slikt. Det viktige for oss er at vi også digitalt hele tiden er tilpasset til det de reisende vil ha.
For å nå Stena Lines mobile nett fra mobilen, er det den vanlige adressen som gjelder, www.stenaline.no . Deretter omdirigeres forbindelsen til m.stenaline.no.
Nettstedet er utviklet i samarbeid med Gøteborg-byråene Dear Friends, som står for designen, og MoMa – Master of Mobile Arts, som står for teknologien.
Foto: iPhones. Foto fra Apple